Norisinājusies akcija “Dienas bez rindām”

Norisinājusies akcija “Dienas bez rindām”

Integrētās komunikācijas un mācību aktivitātes programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros no 2018. gada 17. septembra līdz 2018. gada 21. septembrim notika ikgadējā akcija “Dienas bez rindām”. Rugāju Valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas centrs jau tagad aktīvi ikdienā iedrošina savus klientus dažādas dzīves situācijas risināt elektroniski, tāpēc arī šogad iesaistījās akcijā “Dienas bez rindām” un skaidroja klientiem e-pakalpojumu nozīmi un to izmantošanas priekšrocības, klienti konstatēja, ka viena no svarīgākajām priekšrocībām ir ātri un ērti saņemt nepieciešamo informāciju.

Akcijas mērķis bija iedrošināt sabiedrību pieteikt valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus elektroniski, kā arī iepazīstināt ar e-pakalpojumu dažādību, lai veicinātu paradumu maiņu – ar dažādām dzīves situācijām saistītās formalitātes ātrāk un ērtāk nokārtot tiešsaistē, nevis stāvot rindā valsts vai pašvaldības iestādē.

Akcija notika jau piekto reizi un šogad tajā piedalījās vairāk nekā 100 valsts un pašvaldību iestāžu un to filiāļu visā Latvijā. 2017. gada akcijā piedalījās 24 valsts iestādes 185 klientu apkalpošanas vietās un 89 pašvaldības 120 klientu apkalpošanās vietās, kopumā valsts un pašvaldību iestādēs sniedza teju 8.5 tūkstoši konsultāciju par e-pakalpojumu lietošanu. Kā liecina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) 2018. gadā veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja “Klientu apmierinātība ar valsts pakalpojumiem” - Latvijā turpina pieaugt e-pakalpojumu lietotāju skaits un izpratne par digitālās vides sniegtajām priekšrocībām, tomēr vēl aizvien ir liela sabiedrības daļa (33% respondentu), kurus no pakalpojumu pieteikšanas elektroniskā veidā attur bailes no nezināmā, pieradums doties klātienē un nepietiekamas datora un interneta lietošanas prasmes. VARAM parlamentārais sekretārs Jānis Eglītis norāda: “Pateicoties mūsdienu tehnoloģijām, valsts šodien cilvēkiem piedāvā vairāk iespēju nekā jebkad iepriekš. Lai arī pētījumi par e-pakalpojumu lietošanu iedzīvotāju vidū uzrāda augšupejošu līkni, tomēr vēl aizvien pietiekami daudz cilvēku, kuri dažādu iemeslu dēļ neizmanto e-pakalpojumu sniegtās iespējas. Ar šīs akcijas starpniecību vēlamies mudināt sabiedrību doties uz iestādēm, lai kopā ar konsultantu izmēģinātu e - pakalpojumus. Tas ir nākotnes klientu apkalpošanas centru modelis – iedrošināt, konsultēt un izskaidrot, kā strādāt elektroniskajā vidē.”
Mācību aktivitātes ietvaros VARAM ir izveidojis portāla Latvija.lv atbalsta vietni mana.latvija.lv, kurā pieejami dažādi dzīves situāciju apraksti, video pamācības u.c. Mana.latvija.lv pieejami arī dažādi informatīvi materiāli. Atbalsta vietne mana.latvija.lv skaidro dažādas dzīves situācijas, kas attiecas uz darbu, pensijām, ģimeni, bērniem, izglītību, kultūru, mvaļaspriekiem, ceļojumiem, mājokli, pārcelšanos, tiesībām, aizsardzību un veselību. Piemēram, viens no situācijas apraksta nosaukumiem vietnē ir: “Kas nepieciešams, lai elektroniski uzzinātu informāciju par sevi?” Dzīves situācijas apraksta sniegtajā atbildē tiek norādīts, ka normatīvo aktu regulējums fizisko personu datu aizsardzības jomā nosaka, ka jebkurai personai ir tiesības iegūt visu informāciju, kas uzkrāta jebkurā personas datu apstrādes sistēmā. Lai ektroniski aplūkotu informāciju par sevi kādā no iestāžu datu bāzēm, kuras var saņemt portālā Latvija.lv, identificējoties portālā izmantojot, kādu no piedāvātajiem identificēšanās veidiem. Identifikācija nodrošina personas atpazīšanu elektroniskajā vidē un sniedz iespēju saņemt personalizētus pakalpojumus elektroniskā veidā. Ja vēlaties uzzināt datus, kas tiek glabāti citu pakalpojumu sniedzēju datu bāzēs, identificēšanās var atšķirties atkarībā no iestādes, kura atbild par pakalpojumu.
Lai varētu izmantot arī turpmāk e-pakalpojumus Rugāju Valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centros, nevis tikai akcijā “Dienas bez rindām”, personai ir nepieciešams elektroniski apliecināt savu identitāti. Izplatītākie identitātes apliecināšanas veidi ir:
•internetbankas piekļuves risinājumi;
•personas apliecība jeb elektroniskā identifikācijas karte (turpmāk – eID karte), ja tajā ir aktivizēts e-paraksts.
Ja plānojat izmantot e-pakalpojumam eID karti un mājās pieejamo datoru, tad nepieciešams to atbilstoši
sagatavot:
•saņemt eID karti (un aploksni ar PIN kodiem) un aktivizēt e-parakstu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē;
•viedkartes lasītājs – ierīci eID kartes datu nolasīšanai var iegādāties elektronikas preču veikalā vai internetveikalos;
•apmeklēt eparasksts.lv un instalēt bezmaksas programmatūru vai izmantot eParaksts mobile aplikāciju.
Rugāju Valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centrs laipni gaida ikvienu klientu klātienē, kā arī nodrošina un sniedz konsultācijas: e-pasts rugaji@pakalpojumucentri. lv, tālrunis 66954841 vai aicina apmeklēt www.latvija.lv.



Rugāju Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra speciāliste Laura Konivale